Det er ikke let, Leth

Hvem dælen vidste at Jørgen Leth var digter? Jeg gjorde i hvert fald ikke – vidste kun at han var tour-de-franS-kommentator (og sådan noget ser jeg ikke). Men så kom jo alt det her med at han holder/boller 18-årige negerslaver på sin recidens i Haitis lumre varme! (sådan lød det i hvert fald i sladderpressen) – og så var min nysgerrighed tændt i forhold til hvad sådan en mand mon skriver.

Det gør ikke noget

Jeg vaklede mange gange forbi hele rækken af digtsamlinger (ca. fem stykker) i min lokale boghandel, før jeg endeligt besluttede mig for at købe Leths samling “det gør ikke noget” (199,- kr. er jo slat) – og nej Leth – det gør sgu ikke noget. Efter at have været gennem samlingen, har jeg fået lyst til at læse mere – for han kan sgu et eller andet. Ikke hele tiden, ikke fra side først til side sidst – men der er super gode ting imellem.

Sentura anmelder samlingen og skriver bl.a.: Jørgen Leth gør noget. Han skriver. Han sanser. Han lever. Fortsat. Sprogligt, rytmisk, billedmæssigt har han i hvert fald ikke taget skade af turen gennem revsemøllen … Læs hele anmeldesen her: http://www.sentura.dk/joergen_leth_anmeldelse.html, hvor der også er et tekst-eksempel.

I øvrigt er det nu lykkes mig, at finde ud af, at oploade digte her på bloggen – så tjek dem ud på siden “De Der Digte” – og lån Leths samling på biblioteket eller stjæl den i butikken, hvis du synes den er for dyr :-). Den er det værd…

Skriv et svar

