Hvad bliver digtsamlingens navn?

Inden længe sender jeg en digtsamling til forlag. Jeg har længe gået rundt og grublet over hvad titlen skal være – og kom på et tidspunkt frem til spejlvendinger. Det er jeg dog allerede træt af igen, da jeg ganske enkelt synes, det er lidt plat.

Jeg har nu to andre forslag i tankerne. Det ene er tempuståger, som også er titlen på et digt i samlingen, det andet er barberblads hologrammer, som er en sætning fra et andet digt. Jeg er bevidst om, at der vidst i nogle år, har været på mode at døbe sin digtsamling med en længere, gerne kryptisk sætning (og det er det måske stadigvæk), men jeg kan bedre lide de korte udsagn.

Selv om spørgsmålet kan være vanskeligt at tage stilling til uden at have læst samlingen, vil jeg da meget gerne høre fra jer, kære læsere, hvad I synes der klinger bedst. Geniale ideer til andre titler er også velkomne.

Fyr løs – hvad synes I?

3 kommentarer

  1. Hej Brian
    Jeg synes helt klart bedst om “Barberbladshologrammer”. Det er et spændende ord, der giver en masse associationer. Det er sådan et ord, der peger i alle mulige retninger, og gemmer på mange dimensioner. Det ville jeg vælge.

    Tempuståger, ja, “tempus” er fint nok, men “tåger” lyder alt for “poetisk”, ligesom “spejlvendinger”, der jo egentlig er et fint ord, men “spejl” er så fortærsket et udtryk.

  2. Enig med Digtafon: ‘Barberbladshologrammer’ vækker nysgerrigheden og klinger fint med de mange gentagne vokaler. Den titel falder desuden fint ind i de seneste års fjernen sig fra det mere poetiske i digtningen. (At jeg så selv ønsker poesien tilbage i lyrikken, det er en anden snak.)

  3. Tempuståger hér.

Skriv et svar

