Lige lovlig intøllektuelt

Nedenfor har jeg plantet tre digte fra en samling, der bliver på tredive digte. Jeg er i øjeblikket omtrent halvejs.

Ja – de er lige lovligt højtidelige. Ja – de er lige lovligt intellektuelle. Ja – det var lige lovligt sådan det var meningen.

Hvad mon samlingen handler om?

***

Canis Lupus

Rovdyrets savl
koger mellem dine tænder
Du er ulvens hætte – hunden
Fenris din hund din
Fenrishund
Varsko om ulvens komme
thi arme skal gå tabt
Men Kerberos skal vise vejen
til oversøen
De sjældne dråbers hav
Blindefører og helvedsgab
er dit tegn
I Anubis vogter din gud
Vogter og rovdyr

***

Bastet

Så stille lister du på natten
Så snu ligger du dig i spindet
Krummende, knurrende
knurhår
du Bastet, du løve

Forhekset til uhygge
slentrer du til ulykke
over mangt en vej
Heksen er din moder
som du er moders moder
Du er kvinde du er kat
og trækker Frejas slæde

Dit øjet fanger nattens lys
bedrageriske øje
og fordi du ser, hvor vi ikke ser
er du ondets magt
Dianas attribut
Bastet

***

Fluedæmonen

Du knepper i vores stuer
Du skider på vores mad
Du lægger dine æg
i døden omkring dig
Du er fluen – Ba’al-zebuls

666

Ahriman er du – lysets fjende
Til evig gene

”på hin dag skal Herren fløjte af fluerne
ved udløbet af Ægyptens strømme”
Den ellevte plage – Guds ufuldendte

Snyltegæsten
Fosteret i kødet
Larven i kødet
Moderen i panden i natten
Hvor svedperler dribler på huden
summen – summen

Formålsløst basker arme i søvn
Mod Zeus Apomyios enmandshær

Du renser luften
Du spiser døden

***

Reklamer

6 kommentarer

  1. ved nu ikke om det er intellektuelt, men de tre digte er godt læssede med mytologiske stik-ord af ret uhomogen art, men (og det er jo noget der interesserer mig)det mytologisk lag er et næsten uudtømmeligt forråd som bærer en realitet, altså ikke bare navnene har en vægt, men også handlingerne, stemningen. Det lykkedes ofte for Sylvia og også (når nu Anubis nævnes (i Anubis, lyder iøvrigt på grænsen til det homo-erotiske, men det kan jo også være en effekt: DER HVOR DE DØDE PØLSER KOMMER UD… ) ) – Bjørnvig.

    Det sidste digt bider det første i halen – idet billedet med Fenrisulven, der jo jager solen med ønsket om at sluge den — passer godt overens med Zarathrustra tilhængernes samme måde at opfatte tilværelsen i Lys & Mørke.

    NB: Hønen lægger æg
    ægget ligger i græsset.

  2. tak for kommentaren Henningsson

    Med det intellektuelle mener jeg blot, at hvis man ikke ved en smule om netop mytologiske navne/ord, giver digtene formentligt overhovedet ingen mening.

    Det er ej heller en tilfældig uhomogen masse af ord, jeg har rodet sammen. Faktisk beskriver hvert digt et dyr og nogle af de forskellige tolkninger og myter, der findes i forskellige religioner i forhold til netop dette dyr – fx handler første digt om hunden, det næste om katten og det sidste om fluen.

  3. Johannes Evangeliet, Mosebøgerne, Zarathrustra-læren & den græske mytologi ér ret store bevægelser at lægge på en flues vinge; fluer har naturligvis i mange henseender været en plage (for menneskesindet) til mange tider, men kan det ikke vises med lidt mindre bevægelser (måske bare mindre begyndelsesversaler?), hvis du ikke får ram på den (så den kryber ind under læserens hud (netop UDEN de store armbevægelser), så synes armene netop formålsløst baskende, som om det er en million fluer, der skal viftes væk … (= alle de fluer der sidder på alle hedengangne mytologier?).

    Udsagnene (i alle tre tekster) hviler bastant urokkelig mytologi, på en egentlig meget nordisk måde, derfor virker især de græske referencer emblematiske, som om der skal mere åndedræt (som ikke nødvendigvis er lig med størere armebægelser – men nærmere mere harmoniske og roligt udstrukne arm- eller svømme-bevægelser) til, for at de ikke virker som påsatte postulater. Digtene bliver ellers nemt en slags korsvejsskilte, der skal pege i alle verdens retninger, uden selv at bevæge sig nogen steder hen.

  4. hav en god sommer Brian!

    Hilsner
    Lonni

  5. Det er nogle interessante betragtninger du kommer med Henningsson. Jeg har nedenfor brugt “Fluedæmonen” som eksempel for at vise, at det faktisk ikke er overdrevet, hvad jeg skriver i digtet. Du har måske ret i det med korsvejsskilte, der risikerer at pege i for mange retninger – men:

    Digtene er tænkt som en fortælling om, hvordan mennesket i princippet tillægger alverdens skabninger (og tal og ting) overnaturlige egenskaber. Dette bliver i samlingen eksemplificeret ved 10 dyr, 10 tal og 10 begreber – man kunne have valgt hvad som helst…I den forstand er det ligegylidgt hvor jeg geografisk referer til (om det er nordisk eller græsk eller tysk). Det er religionsfenomænologien der arbejdes med.

    Fluedæmonen

    Du er fluen – Ba’al-zebuls (I 2. Kongebog nævnes Ba’al-zebul – en syrisk guddom – som sættes i forbindelse med beherskelse af flusværme. Ligesom den græske gud Zeus Apomeios*)

    666 (der var til dels en forestilling om fluen som en dæmonisk magt, der manifesterede sig i uudrydeligheden af dem)

    Ahriman er du – lysets fjende (i den oldpersiske mytologi sneg det lysfjendtlige princip Ahriman sig ind i verden i form af en flue)

    ”på hin dag skal Herren fløjte af fluerne
    ved udløbet af Ægyptens strømme” (hos Esajas varsler fluesværme ulykke. De er overvejende symboler på djævelske og dæmoniske skikkelser)

    Mod *Zeus Apomyios enmandshær

    PS: Jeg vil tage dine kommentarer til efterretning – det bliver måske for “stift” og uharmonisk – I will give it en tanke…

  6. Men jeg er jo godt klar over den reelle vægt i de baggrundskilder du her henviser til; mener også, at det er det jeg tidligere gav udtryk for;

    når jeg nævner forskellen på nordisk og græsk, er det måden at udsige et kvad, jeg sigter til, og dér udsiges dine tekster her med et nordisk greb; nordisk i betydningen oldnordisk; den finske mytologi har en anden betoning, som rammer en anden tid end både de oldnordiske stavrim (som i mennesket udspringer af forholdet mellem puls og bevidsthed) og de oldgræske hexameter (som lever i åndedrættets rytme). Men hvis jeg husker rigtigt, så optræder fluen både i den oldnordiske mytologi og i det finske epos Kalevala; men det vil jeg lige undersøge ved lejlighed.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: