Lige lovlig intøllektuelt II

Fordi Henningsson er kommet med nogle interessante kommentarer til det sidste indlæg om mine “dyredigte”, publicerer jeg et par stykker mere af dem herunder – dette er rotten, fuglen og hesten:

***

Schöner Hammeln

Gnaveren gumler Europa
Døden har fundet sin årsag
Så heldige var de i disse tider

So wie das schöne verfällt
Wird die Maus zur Ratte

Sjælefangeren besætter byer med bylder
Middelalder KZ er uden for hegnet
Hvor vil du flygte til?
Hvem kan hjælpe dig?
Døden er dyret og
loppen den g’ør

Så skulle da Ganesha
lykkegudens ledsager
ridende på rotten
komme til undsætning

Visse steder i Indiens templer
Er rotten velsignet
Og Hammelns fløjte høres ikke her

Dødens byldbringer og gudens ridedyr
Så god til at overleve
som mennesket

***

Hybris dear Ikaros

Gudernes øjne
svæver over jorden
og bringer nyt om menneskets bevægelser
Hugin og Munin kaldet i norden
Hvor ravnen med dybsorte øjne
antog budbringerens kåbe

Mellem jord og himmel
står fuglen
og tegner umulige eventualiteter
så fjerens lethed påklædes Ikaros
der i en ildbue må vende tilbage
bundet til verden og dødeligheden

og fuglen er drømmen
og fuglen er ånden
og fuglen er mellemmand
og du er fuglen
i hallucinationens rituelle drømmeland

Slangens bekæmper, er Garuda
og frugtens fortærer

Og Ægyptens varme
gør dig til
halvt menneske
halvt fugl
halvt Gud

Treenighed kender kristendommen

***

Løb Ibrahim

Mest af alt en slave
Rytter hvem som helst
Sleippner bærer Odin den enøjede
I hvidt er du prinsens
og Kristus triumfators
som korsfarerne før ham

Selvfølgelig trækker du himlens ildvogne
Spørg kun Apollon, Mithras
og Elias
På selve solens solvogn er du tøjret

Først når bidslet kappes
skal den hvide komme
Pegasus flyver i lyset
og enhjørningen ridder på eventyret
Som visdom og sandsiger
kender vi dig
Som Black Beaty
siger du

Mystisk også
og djævelen nær
Når apokalypsens budbringere
stiger på din ryg

***

10 kommentarer

  1. “og fuglen er drømmen
    og fuglen er ånden”

    jo, men det er jo allerede sagt helt præcist med *Huginn & Munin*, som betyder ‘tanken & mindet’, så jo fuglen(e) er ‘ånden’, men drømmenes rige er måske mere præcist repræsenteret af en anden dyreart (ja, hvilken?). Altid og igen må vi huske på, at i mytologien er det zoodiaks dyr, der tales om, altså i virkeligheden – en astral verden, og dermed de egenskaber mennesket lever med i sit sind, sin sjæl, sin ånd.

    Rottefængerverset synes jeg fungerer, men er mennesket virkelig lige så god en overlever som rotten?

    Black Beaty?

  2. I indiansk (husker ikke hvilken stamme) mytologi er det fuglens skikkelse shamanen påtager sig, når han medierer mellem ånders og msk. verden – derfor disse linier du nævner (+ og du er fuglen) 🙂

    Rotten: tjaaa – det kan man jo diskutere. Sidste sætning er en personlig krølle på digtet, så man måske lige får den tanke du der fik!

    Black beauty: med reference til tv-serien. Her gøres hesten – i den moderne medieverden, stadig og igen, til en mytologisk skikkelse…

    Digtene er ikke “absolutte” – dvs. der kunne være flere – sikkert utallige – andre referencer. Pointen er at vise hvordan msk. sakrificerer alt hvad de kommer i nærheden af – eller at dette i det mindste er gjort på et eller andet tidpsunkt et eller andet sted.

    Man kan så stille sig selv spørgsmålet: Når ALT er helligt – er der så noget der virkelig er det?

  3. kort og kontant:

    det er kedeligt

  4. he he – så er det da sagt Henriette. Jeg håber nu det er lidt interessant, for dem der er interesseret i mytologi 🙂

  5. Hey Brian, så antager du straks at jeg ikke er interesseret i Mytologi? Fordi jeg ikke synes dine digte er dragende?

  6. nej – rolig nu. Du har al ret til at synes det er noget kedeligt pis – uanset hvad du interesserer dig for.

    Jeg håber selvfølgelig at der er flere der ligesom Heningsson, kan se nogle spændende ting i digtene…(hvis jeg har forstået ham ret)…

  7. jeg har ikke skrevet at jeg synes det er noget “pis” jeg er sikker på at du har tænkt meget over de digte, men de er svulstige Og skolebogsagtige. Men jeg er ikke digter, så jeg kan sagtens komme og spille smart. Henriette

  8. Men at en eller flere tekster er
    skolebogsagtige gør
    det jo netop uretfærdigt –
    eller i det mindste upædagogisk
    (for nu at blive indenfor
    skolesfæren) at
    affærdige dem som kedelige;
    at de tilmed er svulstige
    kan så heller ikke rigtigt
    stemme overens med at de også
    er kedelige; det svulstige kan
    være klodset, barokt etc. men
    det kan vel kun siges at være
    kedeligt, hvis du dermed mener
    det i betydningen ‘noget jeg
    ikke bryder mig om’, og så er
    der tale om en smagsdom som
    nok er ærligt, men som ingen
    andre rigtigt kan bruge til noget,
    og aller mindst af alle Storm her.

    Jeg finder mytologiske emner spændende, fordi det er min opfattelse
    at en person ved at beskæftige sig med emnet, har muligheden for at nå
    ind til en mer-realitet, noget, der, når det går bedst rækker ud over ham eller hende. Digtene ovenfor virker, som jeg også tidligere har berørt emblematiske, og bliver på den vis ikke mytologiske i deres eget værd, men ved at være henpegende; det er der masser af litteratur der gør, ikke mindst lyrik, og derfor har du også ret i det med skolestil, men det synes jeg er helt i orden, det er jo netop en øvelse i et værksted, ellers ville Brian Storm vel heller ikke have bedt om at få kommentar?

  9. der mangler noget liv i digtene, altså de skriger efter at blive vækket, men det kan da godt være at de kommentarer ikke kunne bruges til ret meget, det har du da ret i – Brian skrev imidlertid at han gerne ville kommenteres og det var hvad jeg kunne byde på, efter at have tygget mig igennem dem. de smagte iøvrigt ikke af noget.

    Henriette

  10. jeg aflægger germed tavshedsløfte og kommer ikke med flere ter

Skriv et svar

