Sommerferielæsning – part one

Ferien er ved at være vel overstået, og i tumlen med kaffedrikkeri hos familien og lange gåture på lækre Ærø, er der heldigvis blevet plads til at få læst en del. I denne, og måske et par poster yderligere, vil jeg skrive lidt om, hvad ferielæsningen har budt på for mit vedkommende.

Palle Rosenkrantz, Hvad skovsøen gemte, Cicero: Det er i år 104 år siden, Hvad skovsøen gemte, udkom for første gang. Bogen betragtes som Danmarks første egentlige kriminalroman – og det var det, der fik mig til at hive bogen med hjem.

Hvad skovsøen gemte

I den idylliske egn mellem Esrom og Gurre i Nordsjælland findes liget af en smuk ung kvinde i en stille skovsø. Den unge overbetjent, tidligere løjtnant Eigil Holst, får overdraget opklaringen af mysteriet om det makabre fund. Hans efterforskning bringer ham på rejser i Sverige og i tæt kontakt med svenske adels- og officerskredse, inden han endelig står over for gådens løsning – i Venedig.

Hvad skovsøen gemte er en rolig krimi, hvis en krimi kan være det. Alt foregår i en en stille og yderst høflig tone, som nok skyldes tiden, den er skrevet i. Det er både morsomt og interessant at se hvordan fx kvinde- og manderoller træder frem mellem linierne. Kvinderne er ofte “pigede”, spinkle og i sidste ende svagelige væsener, der kun venter på, at den rigtige, stærke mand kommer til hjælp. Mændene er selvsagt stærke og selvsikre – og så er de næsten alle soldater med fine grader. Jeg kan helt klart anbefale bogen, der alene pga. dens alder, har meget at byde på i forhold til fx kultur- og moralbeskrivelserne. Historien er god og spændende – selvom man til sidst godt kan gætte sig nogenlunde til slutningen. Men mangler der egentlig ikke et barnelig, som vi præsenteres for i begyndelsen – det kunne jeg faktisk godt tænke mig at få svar på?

Alessandro Baricco, Uden blod, Gyldendal: Denne lille sag på 94 sider, røg også med i kufferten – mest fordi jeg kender Baricco fra romanen Glaskasteller, som er rigtig god (han har skrevet en række andre bøger, og blev kendt på bogen Silke).

Uden Blod

Uden blod handler om hævn, hvorvidt fortidens forbrydelser kan ophæves og lindres og om nogen form for ideologi kan retfærdiggøre mord og voldtægt. Det er således store emner den lille bog tager fat i. Under en krig bliver en familie udslettet, men den lille pige, Nina, gemmer sig under en lem. En af overfaldsmændene ser hende, men skåner hende. Forløbet giver næsten sig selv nu, hvor Nina, som gammel kone, opsøger ham, der tidligere skånede hende. Slutningen er overraskende – og dog…

Baricco er medstifter af den italienske forfatterskole La Scuola Holden, hvor han også fungerer som underviser. Som jeg læser Uden blod, er her tale om en klassisk fortælleform, hvor begyndelse og slutning skaber en cirkularitet i historien – noget der ofte ses på film. Måden hvorpå der opbygges spænding og skabes spørgsmål hos læseren, for senere at give forløsning for dette, er ligeledes klassisk – og jeg tror det er denne måde man skrive på, når man nu også skal undervise i forfatterfaget – man have et “regelsæt”/skema at ty til. Alene denne skematiserede fortælleform, gør historien værd at læse. Men også det meget stof på lidt plads, er værd at kaste sig over.

2 kommentarer

  1. u omkring esrum og gurre? kender de steder så godt! 😉 Well, det lyder til at være spændende læsning – når jeg er færdig med Sandbarnet går jeg videre med Grønt Støv af Blædel

    Så må vi se om krimien gyser mig

    😉
    Håber du har haft en god ferie!

    Lonni

  2. hey

    blot en lille opsummen omkring det du ved nok – måske.
    vi er registreret i deres system – og bliver der en plads får vi det at vide

    når man tænker på prisen for pladsen, så håber jeg ikke det blir i år

    vi skal lige søge lidt fonde her og der

Skriv et svar

