12 patroner i en seksløber

Så kom der sørme svar fra Borgen på min digtsamling Barberblads hologrammer. Det er absolut ikke et standard svar. Jeg har fået hele to siders redaktørudtalelse, med både positive og negative kommentarer. Uheldigvis er der mest vægt på sidstnævnte, og Borgen vil derfor ikke udgive samlingen. Surt – men fedt at få en sådan kritik.

Redaktøren mener at 15 ud af de 40 digte er: “…digte man som tidskriftredaktør med glæde ville trykke, mens der til gengæld ikke er stof til en samling.” Så er det jeg tænker; hvis en given redaktør skal falde 100% for 100% af de digte man har i en samling, før der kan blive tale om en udgivelse – så er det sgu det samme som at putte 12 patroner i en seksløber – det er umuligt! Gad vide hvor mange procent redaktøren skal kunne lide, for at udgive shittet?

Jeg citerer lidt fra udtalelesen:

Det er ubestrideligt, at der er talent på færde hos Brian Petersen. Men talentet bruges lidt for ujævnt, og så bruges det faktisk også til for lidt. Altså B.P. kan virkelig nogle ting, men han gør for lidt med det, han kan…Manuskriptet er sprængfyldt med attitude, og det er både en styrke og en svaghed her.

Attituden er en styrke, når den, for nu at citere B.P. selv, fungerer som “gaslikør” på det sprogbål, som han langt hen formår at holde i gang…

De bedste af manuskriptets digte har sproglig kraft, præcision og plasticitet. Det er digte, hvor det fx med sikre billedmæssige greb lykkes fysisk at gestalte en psykisk situation. Eller det er digte, der fx gennem systematiske gentagelser vover at behandle dødstemaet med en nøgen enkelthed, hvis patos man derfor godtager. Der er i det hele taget i mange af digtene en mørk-romantisk grundtone, som i det udmærkede patosfyldte digt “Mørkemænd”, der kunne være skrevet med en Nick Cave i ørerne.

Osv. osv. Flere af digtene analyseres grundigt på både godt og ondt. Som sagt er det virkelig rart at få en sådan analyse tilsendt – men hvordan dælen rammer man en redaktør, der falder for alt man skriver? Når først man konstaterer at kavliteten er som den skal være, så er poesi jo efterfølgende en smagssag – en subjektiv vurdering af det enkelte digt. jeg har aldrig læst en digtsamling, hvor jeg elsker hvert eneste digt…

Nåmen tak og ØV – og forhåbentlig tager det andet forlag jeg har sendt samlinge til imod den til udgivelse!

13 kommentarer

  1. Tillad mig alligevel at sige tillykke med udtalelserne! De fortæller dig jo netop, at du har talent – der skal blot knokles endnu mere med det (selvom man tror det er løgn)! 😉

    Mange hilsner
    Lonni

    PS: Og tak for en humoristisk og underholdende anmeldelse på metrOrd; det er faktisk ret svært at skrive – sårn kritik – ik så meget på godt – men mest på ondt (som man siger) – og så alligevel lyde så sympatisk, som jeg syns du lyder i anmeldelsen!

  2. Sådan er det med anmeldelser og smagsdommere – de er individualister, ligesom alle vi andre…
    Jeg tror også,at jeg ville undre mig lidt over den der med at kvaliteten er i orden – når den så alligevel ikke når længere.
    Men måske er det bare en pæn omskrivning for at de ikke har lyst til at udgive digte af relativt ukendte mennesker?
    De store forlag er jo sjældent særligt støttende for litteraturen – når den kommer fra andre end de i forvejen store navne.
    Måske skulle du ta en snak med de der guldhorntyve…..happenings og skøre tiltag plejer jo at gå hjem 😀
    Pøj pøj med næste forlag 😀

  3. Lonni: ja – den anmeldelse har jeg også brygget længe over. Jeg håber ikke jeg gør den stakkels pige alt for ked af det 🙂

    Harning: Happenings – ja, det er sgu nok det der skal til. Synes bare ikke liiiiige det er mig 🙂

  4. Det er da super, at du har fået en så grundig udtalelse fra Borgen, det viser jo, at de i hvert fald har syntes, at dine digte var umagen værd!

    Men kan du bruge det til noget? Skal du til at skrive om og ændre på dit og dat, for at gøre de sidste digte lige så “gode” som de andre? NEJNEJNEJNEJ! Det må nødvendigvis altid være en smagssag, hvorvidt man synes om et digt eller ej! Hvad de på Borgen ikke synes om, vil de ganske givet synes om andre steder. Det vigtigste er kvaliteten og talentet! Og det har du jo.
    Med andre ord: Jeg kan godt forstå, at du undres over, at ALLE digte skal falde i redaktionens smag – det er jo umuligt – og var det muligt, ville samlingen som sådan nok være en temmelig ensformig omgang.
    Håber, du straks sender samlingen videre – for der vejres morgenluft!

  5. Harning: ja – der findes en del af disse eksempler i historiens lange løb 🙂

    Digtafon: det var lige det jeg trængte til at høre 🙂 Nej – jeg tror sgu heller ikke det nytter bare at lave det om. Næste gang vil det være en anden redaktør med en anden smag, der læser det. man kommer nok ikke uden om, at der skal både evner og held til…

  6. Konsulentudtalelser skal man altid være glad for at få. Det er virkelig stort, at der bliver brugt tid på ens tekster – en slags forfatterskole. Til lykke med det! Og god vind videre frem!

    K

  7. Hej Brian,

    Det er møgsurt at få sådanne udtalelser tilsendt, det forstår jeg. Lige ved og næsten … må følelsen bære præg af.

    Jeg har mange gange siddet i den rolle, som denne konsulent har haft. Generelt kan man sige det sådan: Tror redaktøren at et tilsendt manus måske er noget, så sender mange det til en konsulent. Eller: Redaktøren læser og har brug for en second opion.

    Og du må endelig ikke miste modet. Jeg har erfaring med forfattere som måske har haft et manus på syv forlag, før der var bid. Eller flere. Og ja, det er meget almindeligt.

    En vurdering om et værk er udgivelsesegnet vil altid være farvet af ‘dommerens’ smag.

    Hvis så redaktøren falder for værket, skal det herudover som regel også lægge sig pænt op ad forlagets profil.

    Der kan være noget om, at du – fordi du har modtaget een dårlig kritik – ikke nødvendigvis skal tage dig af det. Men får du en lignende kritik igen – ville mine alarmklokker ringe, hvis jeg var i dine sko.

    Så send du blot videre rundt … held og lykke
    Suzette Larsen

  8. Hej Suzette

    tak for kommentaren. Faktisk synes jeg ikke det er surt at få en sådan tilbagemelding – normalt får man jo blot en fuldstændig ubegrundet afslag (hvilket jeg godt forstår, da forlagene ikke har tid til at anemlde alt det de får ind af døren). Så jeg ser det som et meget positivt afslag – mange af digtene bliver jo rost – derfor synes jeg heller ikke det er dårlig kritik (måske jeg blot lyder lidt vranten i indlægget, som jeg skrev lige efter modtagelsen.

    Alt i alt har jeg det godt med dette afslag, som netop fortæller mig, at jeg har evner udi faget 🙂

  9. Hej igen,

    Ja, jeg synes du lyder ked af det i dit indlæg. Og skuffet. Og Ærgerlig. Men du er åbenbart kommet dig … eller også er dit ‘øv’ ikke så alvorligt ment.

    God weekend
    Suzette

  10. Hej igen Suzette – tjaa, hvis du læser mit aller seneste indlæg (fra lige for lidt siden) så har du mere ret i det der med ked af det, skuffet og ærgerlig…måske man skulle hente hjælp hos sådan én som dig hva 🙂

    lige over – det der med weekenden

  11. Kære Brian,

    Har ikke set dit indlæg før nu.

    Du skal selvfølgelig være velkommen – men det var nu ikke derfor, jeg skrev, som jeg gjorde.

    Det ER svært at få afslag. Har faktisk ikke mødt nogen, der ikke tager det nært. Og eet er at vide at man selvfølgelig bare skal forsøge igen, noget andet er at blive ved med tro. Man mister håbet en lille smule hver gang, tror jeg.

    Mange gode hilsner
    Suzette

Skriv et svar

