Digt: Jeg kalder det drikkevise…

…og det er én af dem der, der er rytmiske…

Drikkevise

Det er de bundløse sjussers aften i aften
I aften er sjussernes tid
Det er de topløse trussers tango i aften
I aften er viljernes fald

Så du mursten
så glem dem
De fritskårne hæng dem
I aften er syndernes kald

Var det ondt i din krop
Var det Desdemone fyld
Var det virkelig
sædernes fald

Det er de bundløse sjussers aften i aften
I aften er nætternes stald
Er det vanskeligt så lær det
Er det grundløst så vær det
I aften er sædernes fald

Det er nu du skal huske
der er kun pik og kusse
og væsker er menneskets kald

Vi er her hvor vi slingrer
beruselsens fingre
der brøler om fremtidens fald

Det er de bundløse sjussers aften i aften
I aften går aldrig på hæld

Det er sjovt som i aften
er blevet i aften
I aften er virkelig
I aften

7 kommentarer

  1. Sørme en alternativ drikkevise, og havde man ventet “Ølhunden glammer” version 2, så bliver man overrasket!
    Kan godt lide den lidt skæve rytme, men synes ikke så godt om gentagelserne – men de hører vist med til en drikkevise 🙂

  2. thanks Digta – ja det der med gentagelserne er jo det “vise” agtige. jeg tror den egner sig godt til oplæsning 🙂

  3. Jeg synes den er genial! Jeg er gerne med på en fællessang, en kold, mørk og blæsende efterårsaften på et gammelt, skummelt værtshus 😀 Er egentlig ikke så meget til digte, men stor fan af ovenstående!

  4. Jeg ka høre koret af ølhundes glamslam 😉

    Og tak for ordene om mine digte – tror du og Ballast er de eneste der ka li dem 😉

    Hilsner
    Lonni

  5. JD – tak for det. Det var da noget af et kompliment 🙂

    Lonni – yep, så glammer vi 🙂

    Jeg har nu efter at have læst digtet nogle gange, besluttet mig til at det skal redigeres – ordene “fald” og “kald” skal ikke gentages flere gange – det er kun mantraet “aften”, der skal køre igen og igen…

  6. Bundløse sjusser – viljernes fald – syndernes kald – sædernes fald – hæhæ, det lyder som en festlig aften, og jeg er da bare SÅ klar 😀

    Stemningen i digtet påvirker mig så meget, at jeg virkelig får lyst til at løbe ned på den nærmeste beverding. Jeg er ret vild med den stemning der er på den slags steder og jeg synes at du rammer det meget præcist.

    “De topløse trussers tango” – genialt – jeg elsker det udtryk. Det rimer godt og giver en god rytme, og samtidig overrasker det og slår knuder på logikken. Jeg har aldrig hørt om “topløse trusser” og derfor er det et udtryk som man husker. Det er så sjovt, at mine tanker ikke vil slippe det igen. Det er virkelig utrolig godt!

    “Det er nu du skal huske
    der er kun pik og kusse
    og væsker er menneskets kald”

    Var der måske nogen som spurgte om meningen med livet?

    Det er jo det rene Baudelaire! Eller Henry Miller!

    Det er fantastisk!

  7. For dælen da Jens!!! Vil du love mig fremover ALTID at kommentere på mine indlæg i den fremragende ånd du her lader mig skue 🙂

Skriv et svar

