Selvudgivelser er ikke god litteratur!

Efter indtil nu kun at have fået positiv feedback på Barberbladshologrammer, har Visir-anmelder Lasse Juhl Nielsen nu kastet sig over samlingen med en noget vrissen anmeldelse, som kan læses her.  I vurderingen af samlingen vælger jeg naturligvis derfor at støtte mig til lektørudtalelsen, der trods alt er skrevet af en professionel.

Overskriften lyder “Klichéernes Kravlegård” og indledes med en absolut, topmålt klichéagtig tilgang til selvudgivelser. Om overskriften derfor refererer til indholdet i Barberbladshologrammer, eller til anmelderens holdning til selvudgiverlitteratur, skal jeg ikke gøre mig klog på 🙂

Oplysningen om at bogen er en selvudgivelse ”i samarbejde med forlaget Darklights” får alle anmelderens alarmklokker til at ringe. Tanken om at et forlag ikke skal leve af udgivelsen af de bedste bøger…skaber en forventning om, at bogen ikke kvalitetsmæssigt formår at slippe gennem nåleøjet hos et rigtigt forlag…

Barberbladshologrammer er i øvrigt ikke en selvudgivelse i traditionel forstand. Udgivelsen er en fifty/fifty aftale med forlaget – også på det økonomiske plan. Derfor står der “I samarbejde med forlaget Darklights” på forsiden, og ikke blot forlagsnavnet. Darklights var villige til at gøre dette, fordi de mente samlingen var det værd kvalitetsmæssigt. I øvrigt tjener Darklights stort set ingenting, hvis ikke deres bøger sælger. De udgiver med andre ord ikke hvad som helst.

Efter at Lasse Juhl Nielsen har fået nævnt ordet “kliché” i sin anmeldese en række gange, konstateres det endvidere, at samlingen er fyldt med ord, som – ja som ikke kan siges at være klichéer:

Kendetegnende for en del af digtningen er en søgen efter flotte ord med poetisk potentiale (se bare på titlen), hvilket sjældent har den ønskede effekt – digtene bliver tværtimod unødigt svært tilgængelige. Han drysser ord som tempuståger, møbelmoneter, kloroformfilosofi, ekstraterrestrial og ja, Barberbladshologrammer ud over digtene.

Nok om det. Anmeldelsen er skam udmærket skrevet, men jeg synes nok at glasset er halvt tomt – og ikke halvt fuldt.

24 kommentarer

  1. Den nævnte anmeldelse på Visir er jo helt hen i vejret. Anmelderen vælger at dunke dig i hovedet med kliché-klichéen, for derefter at brokke sig over dine neologismer – det kalder jeg at modsige sig selv! Han er åbenbart også med i hylekoret af anmeldere, hvis fineste hobby er at disse selvudgivere og hvem der kan fejes ind under samme måtte i deres øjne. Man kan kun ryste på hovedet at en sådan enfoldighed.
    Og du kan roligt henholde dig til lektørudtalelsen, for den ramer plet!

  2. I følge anmelderen er du ikke en rigtig digter, fordi du ikke udkommer på et rigtigt forlag. Så kunne jeg måske finde på at mene, at han heller ikke er en rigtig anmelder, for han er jo hverken ansat på Weekendavisen eller Information.

    Kort sagt, jeg synes det er et underligt og useriøst argument. Hvorfor helvede anmelder han så bogen? Som anmelder synes jeg han bør tage bogen som den er – eller lade være med at anmelde den! Enten – eller….

    Udover det, så synes jeg faktisk at det er en ok anmeldelse. Du kan jo ikke forvente lutter roser. Denne anmelder har noget kritik, men det er både velovervejet og nuanceret. Han argumenterer for sine holdninger på en hensynsfuld måde og han husker også at nævne alt det som han godt kan lide. I virkeligheden synes jeg bare at denne anmeldelse gør mig nysgerrig efter at læse hele bogen, og det er jo slet ikke så skidt………..

    Hvis du er ked af anmeldelsen, så skal du bare huske på, at Rifbjerg jævnligt får nogle anmeldelser som er meget, meget værre! 😆

  3. DarkLights udgiver også bøger financieret af forlaget – alene – En eksemple er min bog – Kære Brian en enkelt negativ anmeldelse skal der også være plads til, det er vigtigt at få flere udmeldinger, der vil altid være begge dele så tag det ikke så tungt, du har jo fået gode anmeldelser tidligere, jeg fik engang en hvori anmelderen bestemt mente at jeg måtte have været på syre…haha..

    med de bedste hilsner, Henriette Elmøe

  4. Det er øretævernes tid, Ørnbøl, ser det ud til – pipper jeg lige fra min sommerpause.

    Men du kaldes kun en kliché, glæd dig over det – JEG opfordrer til overgreb mod børn, har jeg lige erfaret…

    (Jeg har for resten svært ved at få din digtsamling hjem via min boghandel – den er bestilt, men dukker ikke op hos boghandleren – mystisk…)

  5. Hej folkens – og tak for opbakningen 🙂

    Jeg tager det såmænd heller ikke så tungt, netop fordi bogen jo er blevet positivt modtaget. Jeg synes også at anmeldelsen er ganske sober – selvom den er overvejende negativ – men sådan er det jo. Det der irriterer mig er, at anmelderen tager udgangspunkt i at det er en selvudgivelse – det har jo intet med sagen at gøre.

    Kjeldberg: Jeg skal prøve at rykke i forlaget – vil du sende mig navnet på din boghandel?

  6. Jeg sidder selv lige nu med et afslag fra forlaget Tiderne Skifter. Det var ellers sådan, at manus var kommet igennem det første nåleøje, altså med til et redaktionsmøde med overkirurgen og alt. Men så i fredags fik jeg post om, at de ikke vil udgive bogen..Ingen forklaringer blot den sædvanlige om, at de FÅR så meget fra så mange osv..Det undrer mig nu stadig, at bogen kom en anelse videre derinde og så pludselig blev halshugget. Men det er åbenbart their way to handle misfits, som fx mig (den evige og altid typiske og håbefulde selvudgiver)

    Kh
    Lonni

  7. Hey B. Du kan tag’ det. Verden er et ondt sted. /;-p)

  8. Hej Lonni

    Jeg har såmænd prøvet at få et manuskript godkendt til udgivelse – hvorefter forlaget opsagde aftalen (som dog kun var mundtlig) alligevel.

    Det er rigtig surt med dit manus – og det er også den helvedes tid det tager at blive ved med at sende til et nyt forlag, der sikkert ofte får folk til at udgive selv – hvis man altså kan spore en hvis interesse undervejs hos de etablerede…

    At dit manus kommer på redaktionsmøde skal du aboslut se som noget stort!!!

    Jeg spekulerer i øjeblikket på at bruge forfatterforlaget Attika – her betaler du vidst også selv, men manus skal godkendes af to konsulenter inden de tager det – det borger sgu også for kvaliteten hvis det lykkes. Hvad med at prøve det?

  9. Hvor længe er “undergrund” undergrund?
    Hvor mange fine anmeldelser kan man mon tåle – fra de rigtige anmeldere, før man blot er en del af et homogeniseret mediehurlumhej?
    Har korstoget mod selvangivere på noget tidspunkt overvejet, at visse forfattere måske “kun” har lyst til at deltage – undergrunds?

    Tillykke med talentet, Brian – det er anmelder og jeg helt enige om:)

  10. Korstoget mod selvUDgivere – sorry:)

  11. Keldberg:
    Det er underligt – jeg ekspederer alle modtagne ordrer personligt.
    Hvis I har problemer med boghandlere – kontakt mig da venligst.

  12. Det er rigtig interessant at læse anmeldelserne og konsulentudtalelsen uden at have læst bogen. Hvad de nu end tillader sig at mene – så lider de ikke af mindreværdskomplekser. De kvaliteter og det overblik, de efterlyser hos forfatteren, glimrer de ikke med i deres egne tekster! De virker rent ud sagt noget hovne – og derfor ganske utroværdige.

  13. Hey B.

    Og i øvrigt skal du være glad for, at “folk” har behandlet dig så pænt – selv din dårlige anmeldelse indeholder ingen personlige tilsvininger, så vidt jeg lige kan se, og det er ellers normen når kritikere virkeligt er ude med riven. Det kunne være meget værre. ;-p

    NB: Det eneste, som borger for kvalitet, er kvalitet.

    /pete

  14. Peter: yep – ingen har rigtig svinet mig til – og som du skrev tidligere – I can handle it 🙂

    Hvor bliver det der SMS-digt egentligt af?

  15. Hej Brian,

    tornen i siden er at jeg har 0 penge – ikke engang til attika omend det lyder fint det du skriver om der. Og dem, der deltager i bogen skal på intet tidspunkt punge op med penge til udgivelse – de har arbejdet (gratis) og sobert – og så var det jo også mig, der “tvang” dem til at være med.

    Jeg må se i øjnene, at kan næste forlag ikke betale for udgivelsen så dør projektet.

    Kh
    Lonni

  16. hej igen Lonni

    Kan du ikke finde nogle sponsorater/sponsorer e.lign? – så mange penge skal der jo heller ikke til for at få trykt en bog…

  17. Hm, måske var det noget at besvære Kunstpuljen med? Jo, det var måske noget.

    🙂

  18. pt men mæcener stikker aldrig hovederne op når man behøver dem..

  19. Kære Brian:

    Jeg har lige lånt din digtsamling på biblioteket. Og må give anmelderen ret: Her er virkelig tale om “flotte ord ..med poetisk potential”. Her gik jeg så enfoldigt og troede, at det var en kæmpe kompliment.
    Men jeg stakkel…puhada…
    flotte ord – hvad skal vi med dem?
    Og poetisk potentiale…fyføjda 😉

    Tillykke. Med en anmeldelse der uforvaret roser din bog til skyerne. Dét i sig selv er sgu da ikke så skidt…

    Superdigte by the way…superdigte!

    Knus

  20. Vær du bare glad!

    En god lektørudtalelse er alfa og omega. Visir er et studenterblad. Den anmeldelse er ligegyldig – det er lektørudtalelsen til gengæld ikke. Visir er ikke engang med på listen over de tidsskrifter, som DBC udtager anmeldelser fra og linker til via Bibliotek.dk. Til gengæld er en god lektørudtalelsen helt central, når det drejer sig om både forsknings- og folkebibliotekernes indkøb. Så fortvivl ikke. Hvis lektørudtalelsen er god, kommer bogen ud på hylderne.

    Hvad Kjeldbergs bog angår, må man være forberedt på at få fur, når man skriver om noget kontroversielt. Men jeg kan det så, at de lægger op til debat om den på Litteratursiden. Det kommer med garanti til at give læsere. Masser af læsere. Og det er vel i bund og grund dem, der i sidste instans er overdommerne.

  21. Hov. Der skulle have stået: “Men jeg kan da se” og ikke “Men jeg kan da så…”

  22. Og så kan jeg da for øvrigt fortælle, at din lektør hedder Allan Thomsen Volhøj, blev færdiguddannet i 2005 og er ansat som bibliotekar i Næstved. Hans områder er musik, film, tegneserier, lyrik, biografier, amerikansk kultur og politik, generation y, + lidt af hvert.

    Det er ham her: http://www.litteratursiden.dk/sw47840.asp

    og ham her: http://musikblog.naesbib.dk/?page_id=9

    Du burde næsten sende ham en venlig hilsen i stedet for at “bitche” over ham den anden…

    MVH

  23. Sender dig lige en mail om den boghandler, BØ.
    (Undrer mig også, Susanne – har en fornemmelse af, at boghandlerens bestillingskort er druknet hos postvæsnet…)

    (Yeps, Vibeke, fur må man være forberedt på. Og Karen M. Larsens negative anmeldelse har jo også en god begrundelse i hendes personlige historie. Det er meget forståeligt. Og jeg glæder mig også til Litteratursidedebatten – og over alle de andre – gode – anmeldelser og læserreaktioner.)

    Har for resten nu fået Barberbladene fra biblioteket, BØ, så nu kan jeg endelig få snuset i den – uanset boghandlen.
    Jeg glæder mig!

    Og mit lokale bibliotek har anskaffet Barberbladene – det blev jeg glad ved at se 🙂

  24. Hey B.

    Mobildigtsamlingen er skam gået i luften – læs mere på:

    http://www.mobildigte.dk

    Eller bare send en SMS med teksten “PP” til 1231 (alm. SMS-takst – din tlf. skal have WAP/GPRS) og vupti, digte + spil på din telefon.

    /;-p)

Skriv et svar

