Flere senryu

Lidt om kroppen:

Stålsort hårdt metal
peger skråt mod himmelen
Hånden griber fat

Rødt flyder det rundt
Den blå motorvej dunker
Skrevet med blodet

Blå puls banker
Tinding spænder i bue
Kom Panodil

 

Lidt om musikken:

Tonen har sin farve
Vældig fylder lyden op
Engle og trompeter

Slår strengene an
Fugtigt skinner kroppene
Lydens G-punkt er

 

Lidt om vandet:

Damp til vand til is
Evigt og forandrende
Metamorfose

Bruset rammer nu
Stille falder floden ned
Bringer nye tider

Alskens tjære står
Skylles let af dråber væk
Vandet skærer sten

7 kommentarer

  1. Du er hamrende god til at skrive disse små kompakte digte! Jeg får det nærmest ubehageligt af at læse dem om kroppen, jeg tror, de går lige ind og trykker på en nerve! De musiske er meget intense – og har deres egen krop. Og dem om vand, de rører på et andet plan, lidt mere distance, men stadig intense. Du kan bare det dér!

  2. Hey Pia – jeg er glad for at se du ikke helt har forladt bloggosfæren!!! Håber du snart vender tilbage på din blog – så pyt dog med den diskution 🙂

    Tusind tak for ordene. Du giver mig lyst til at skrive flere af disse 🙂

  3. “Slår strengene an
    Fugtigt skinner kroppene
    Lydens G-punkt er”

    – det rykker max, som min niårige niece ville sige. Jeg tror bare jeg på jævnt jydsk vil sige”Det er slet ikke så tosset” 😉

  4. Stærke!

  5. “Lidt om kroppen” er rigtig ok – i det hele taget gode billedskabende haikudigte. Og så har du en evne til at få sproget til at fylde i de små digte – det synes jeg er stort gjort. Med andre ord: Du spærrer ikke meningen med digte inde. Jeg har ofte en fornemmelse af (hos mig selv) at jeg går for meget op i 5-7-5 mens jeg skriver haiku – og det “forstyrrer” ofte musikken. Tvangsfrit og godt gør du dig hér – var det ikke noget med en lille haikuprofil på Haikudanmark.dk? 😉

    HaikuHilsen
    Lonni

  6. Nårh ja – senryu 😉
    Har svært ved at huske det – S E N R Y U hedder det. Uh, det r tidligt og kaffen er ikke konsumeret endnu.

  7. Takker for roserne 🙂

    Lonni: så vidt jeg har forstået det, behøver man ikke nødvendigvis følge 5-7-5 når det drejer sig om senryu – til gengæld er det et must ved haiku…

Skriv et svar

