Foredragsrække om dansk litteratur

Da jeg er indehaver af mærkatet ‘cand.mag.’, er jeg i den heldige situation, at jeg kan tilmelde mig en foredragsrække på Århus Folkeuniversitet én gang om året – og det er ganske gratis!

I år har jeg benyttet mig af denne mulighed. Jeg tilmeldte mig foredragsrækken ‘Tendenser i den nyeste danske litteratur’ og var til første foredrag i går.

Foredraget var såmænd ganske interessant – selvom det måske var en anelse udpenslet, således at alle pointer blev gentaget igen og igen, blot med andre ord. Jo, jo – nu har vi vidst forstået det, tænkte jeg flere gange. Men ellers OK!

Foredrags holderen, som jeg har glemt navnet på, er lektor på litteraturvidenskab – og pegede på 3 overordnede tendenser, men pointerede dog, at der var langt flere:

1. Kontekstfravær: Megen litteratur (herunder prosa og poesi), er i dag kendetegnet ved fraværet af kontekst. Dvs. læseren sættes på arbejde i højere grad end tidligere (må jeg formode), idet teksten er meget åben for fortolkning og kan indsættes i stort set alle kontekst. Det har betydning for læserens tolkning af teksten, da konteksten skabes i læseren, ud fra læsrens præferencer. Eks.: En tekst af Hans Otto Jørgensen, som lyder: “Du dør sgu da ikke.” (nej – der er ikke mere). Tænk lige over den!

2. Intermedialitet: Det at mindst to medier arbejder sammen på en eller anden måde (eller imod hinanden) på samme platform. Det være sig tekst, foto, musik, web eller andet. Eksempelvis Peter Laugesen og Singvogel. Men dette er der jo rigtig mange eksempler på i dag.

3. Forfatterens genkomst: Jeg er ikke litteraturhistoriker, men det lød i går som om, at diskutionen om, hvorvidt nogen er fiktion eller non-fiktion, er noget man altid har diskuteret på området. Kendetegnende for megen moderne litteratur er, at det kan være vanskeligt at skelne mellem de to. Mange værker handler fx delvist om forfatterens liv, men er stadigt fiktion – mens andre kan virke som om de er fitkion, men i virkeligheden er autobiografiske. Pointen er, at der sker en udjævning af grænserne for hvad der er hvad. Hvilket igen kan forstyrre “kontrakten” med læseren. Eks.: ‘Den der blinker er bange for døden’ – tænk på al den ballade denne bog gav. Men prøv at læse de sidste 5-6 sætninger igen – de er 100% fiktion. Hvad er så resten af bogen?

Alt i alt meget spændende. jeg glæder mig i hvert fald til de næste tre foredrag 🙂

9 kommentarer

  1. Tak fordi, du deler Brian! 🙂

  2. Det med fraværaf kontekst synes jeg egentlig er en af de ting, jeg holder meget af i nyere litteratur.Ikke fordi jeg er til total udsyret litteratur, men måske dette at jeg selv kan læse en dirkelighed ind i fiktionen, fordi den giver plads til det. Det synes jeg er fedt!
    Og jeg er ikke bange for de flydende græner mellem fiktion og fakta i litteraturen. Jeg er mere bange for den grænseløshed mellem fik og fak, der hersker ude i “virkeligheden”. Hvad det så end er for en størrelse 😉

    Og hvadenten det er Knud R, Jørgen L eller Morten S, så synes jeg det er befriende med den slags diskussioner af ret og rimeligt, sandhed versus løgn, moral versus amoral. Det tvinger også mig til at tage stilling, nemlig …

  3. Det glidende fiktion non-fiktion
    Pussigt nok! I går aftes diskuterede vi lidt Clausbeck-Nielsen.net Selvmordsaktionen.

  4. Manfred: Selvmordsaktionen blev faktisk også fremhævet som et godt eksempel. Oplægsholderen sagde endda, at han mente, at det var en af dette årtusinds bedste bøger! Har ikke selv læst den, men det vil jeg helt klart.

    Silhuet: jeg holder også meget af kontekstfraværet, og bruger det selv meget i mine digte – som derfor fte bliver forstået/tolket på helt vildt forskellige måder 🙂

    Stensamler: no probs!

  5. Nej, jeg er slet ikke misundelig! Jo, jeg er! Det lyder helt vildt spændende. Lucky you! 😉

  6. (helt ude af kontekst – men da du skiftede navn – gjorde du det så officielt, på papiret? Eller valgte du at “bare” tage dig et kunstnernavn? )

  7. Harning: Brian Storm er blot et navn jeg selv har valgt. Jeg søgte om at få det godkendt som “rigtigt” navn, men det kunne ikke lade gøre, da der er færre end 200, der hedder det i DK (så skal man have skriftlig godkendelse fra dem alle).

    I dag hedder jeg officielt Brian Petersen Ørnbøl. Ørnbøl er også et sjældent navn, men det er min kærestes og derfor kan jeg tage det. Jeg har søgt og betalt for navneskiftet. Jeg mener det var 450,- kr.

  8. PS: jeg forsøger at udfase Brian Storm – men det er vidst det de fleste kender mig som (det er jo også ret fængende). Nu og fremover, er det altså Ørnbøl 🙂

  9. Ja, det var ikke for at snage. 😀
    Men blev selv anklaget for at skrive anonymt den anden dag(selv om jeg jo bruger det navn jeg er født med) – hvilket fik mig til at tænke over forfatter/kunstnernavne og, ja …lang historie. 😀

Skriv et svar

